Podcast

Marec v pohybe: Zvyky a motivácia

Posted by Daška Hodasová

Prvý týždeň nášho projektu Marec v pohybe sme sa zamerali na tipy, ktoré nám pomáhajú motivovať sa k pohybu a vytvárať zdravé zvyky. Marec je zároveň mesiac knihy a my knihy milujeme. A hoci ide o pohyb, tipov na dobré knihy tu bude viac než by ste možno čakali. Tak to proste máme :).

  1. tip: Joy of movement

Náš úplne prvý tip je kniha Joy of movement od uznávanej psychologičky Kelly McGonnigal. V knihe rozoberá všetky možné pozitívne efekty, ktoré pohyb má na naše telo a ducha.

Autorka je profesorkou na Harvarde a robí jógu a tanečné lekcie, takže žiadna nedosiahnuteľná méta. V knihe rozoberá všetky krásne pozitívne efekty, ktoré pohyb má na naše telo a ducha. 

Najlepšie myšlienky knihy sú podľa nás tieto: 

Pre každého existuje štýl pohybu, ktorý jeho telu prospieva. Rovnako tak neexistuje slovo „neskoro“. Cieľom pohybu nikdy nemá byť iba chudnutie. Naopak. Šport naozaj zlepšuje mentálne zdravie, dodáva energiu a mení náš vzťah k sebe samým.

Pri pohybe sa vylučuje tzv. „hope molecule“ – molekuly nádeje – pri kontrakciách svalov sa cicavcom (aj nám 🙂 ) vylučujú látky pozitívne pôsobiace na psychiku. Vylučujú sa aj endorfíny, oxytocín a endokanabinoidy. Šport nás robí viac spoločenskými, veselšími a vďaka oxytocínu aj zabúdame na to ťažšie (to už my matky poznáme, že áno).

Vďaka pohybu dokážeme preskúmať a zlepšiť vzťah so sebou samým. Pri tréningu vždy zažijeme chvíle, kedy by sme to radšej zabalili, no ak sa naučíme, že zlyhanie je len súčasťou procesu, vo finále spoznáme samých seba ako niekoho, kto sa nevzdáva. 

2. tip: James Clear: Atómové návyky

Chcete len schudnúť alebo chcete, aby bol pohyb neoddeliteľnou súčasťou vášho života?

James Clear vo svojej knihe Atómové návyky dáva niekoľko návodov ako na to. Vychádza z predpokladu, že dlhodobú zmenu správania dosiahneme, ak sa zameriame na zmenu svojej identity. Je fajn mať ciele, je fajn mať aj premyslený postup, ale skutočná zmena prichádza, keď začneme od identity – kým sa chcem stať?

Vyjadrenia ako „Som totálna lemra“ alebo „Musím už konečne so sebou niečo robiť“ hovoria o identite, ktorá nás v pohybe nepodporuje. Pomenujte si, kým sa chcete stať a správajte sa ako človek s touto identitou. Ak sa chcete stať človekom, ktorý miluje pohyb, nemusíte hneď zabehnúť maratón, na začiatok stačí, keď si vyberiete schody miesto eskalátora.

3.tip: Ako sa Adel motivuje, keď sa jej fakt nechce

Zvyk je železná košeľa. Ale vybudovať ho chce pár dní, trochu frfľania a viac premáhania. Tu je pár jej fintičiek, ktorými vždy vyhrá nad peciválom Adelou, ktorá sa nešťastne utápa v tom, ako sa nič nedá a nestíha a nemôže a prší a zajtra a večer a keď umyjem riad.

1. Prvých pár razov akéhokoľvek športu bude moja hlava protestovať.

Vždy na to myslím aj po dlhších pauzách v cvičení, po zimnej pauze v behu atď. Prijatím a akceptovaním síce nezmiernim to, ako veľmi sa mi nechce, ale aspoň viem, že stačí pár tréningov a nechuť zmizne. 

2. Odstraňujem už dopredu prekážky.

Idem ráno behať? Večer si nachystám celý outfit, skontrolujem, či tam je všetko, nech ráno nezúrim, kam som zasa do psej rite dala tú ľadvinku a kde je ponožka. Idem ráno jógovať? Nájdem si večer video, nech sa necyklím 15 minút na youtube.

3. Idem sa „iba“ obliecť.

Keď sa mi ale že NAOZAJ nechce, viem sa oklamať takouto fintou. Sústredím sa na krok, ktorý vedie k športu. Idem si obliecť bežecké. Idem si nachystať jógamatku.

4. Keď už športujem, rozkúskujem si to.

Nemám rada dlhé nudné roviny. Nie vždy vládzem do prudkých kopcov. A tak si to rada rozkúskujem. Veľký kopec? Okej, iba párkrát napočítam do osem. A tak počítam do osem. Veľakrát. Raz som dokonca odriekala dokola vybrané slová po M. Fungovalo to, dlhá rovinka bola zrazu za mnou. Juch. 

5. Sústredím sa na pocit „potom“.

Poznáte to, tú príjemnú unavenú bolesť svalov, ten výbuch energie, radosť a dobrú náladu? Na tú sa sústredím. Nie na to, že sa mi nechce alebo nevládzem. Chcem sa cítiť tak, ako sa cítim po športovaní. Dobre. 

A ešte je super mať športového parťáka!

4. tip: Vizualizácia

Jeden z najuspokojivejších pocitov je, keď dosahujeme pokroky. Vizualizácia je spôsob, ako svoje pokroky môžeme sledovať. Pomáha nám tiež neprerušiť návyk, prináša nám tiež dôkaz o pokroku a už samotné zaznamenávanie je odmenou, ktorá sa spája s príjemnými pocitmi. Môžeme si tiež vďaka tomu lepšie nastaviť tréning a ciele. Môžu to byť fitness hodinky, nejaká aplikácia alebo aj nový voňavý zápisníček a ráta sa aj fotka, ktorú zdieľate online.

5. tip: Nie je to o talente – Carol Dweck: Nastavenie mysle

Kniha sa venuje tomu, ako nahliadame na učenie sa a rast. Autorka, profesorka psychológie, predstavuje koncept fixného vs. rastového nastavenia mysle. To fixné je v skratke „toto neodkážem“ a rastové je „toto zatiaľ nedokážem“.

Fixný mindset je o okamžitej dokonalosti a uznaní. Rastový sa vyžíva v zlepšovaní. Rastový mindset umožnuje ľuďom milovať to, čo robia, a naďalej to milovať aj napriek ťažkostiam.

TOP 3 MYŠLIENKY:

  1. Zručnosti sa kultivujú úsilím.

Môj prvý plavecký tréning bol fakt trapas. V 28ke som sa skoro utopila. O to viac, keď v bazéne boli samí vysekaní triatlonisti a plavci a JA. Hanbila som sa? Ako pes. Ale našťastie som prišla zasa a zasa. Teraz už sa nehanbím a neviem sa dočkať, keď otvoria bazény.

Občas máme stresy z toho, čo si iní pomyslia, keď nás uvidia. Ale na tom vôbec nezáleží. Záleží na tom, čo si pomyslíme my, keď to zvládneme.

2. Pohľad, ktorý si o sebe budujete, hlboko ovplyvňuje to, ako žijete svoj život.

Keby som verila mojej učiteľke telocviku na strednej, ktorá o mne hovorila, že som drevo, asi by som sa doteraz bála skočiť do bazéna. Lebo veď som drevo, tak načo skúšať.

Každá určite máte podobnú skúsenosť, ktorá vám pri tomto napadne.

Či už tanec, výtvarná, matematika, fyzika. A je to blbosť.

Talent je PRECEŇOVANÝ.

3. „STAŤ SA“ je lepšie ako „BYŤ“.

Fixné myslenie neumožňuje ľuďom luxus „stať sa“. Už musia „byť“.

Toto nás v knihe dostalo asi najviac. Tá sloboda, že stať sa hocičím nie je limitované talentom.

Je to limitované iba tým, ako sa pozeráme na veci okolo seba.

6. tip: Kto nás inšpiruje?

Daša odporúča crossfitové mamy Annie Thoris Dottir alebo Mirrandu Oldroyd. Zaujímavá je tiež Brianna Battles so svojim projektom Pregnant Postpartum Athlete, kde sa venuje tehotným športovkyniam a ženám po pôrode, ktoré chcú s pohybom začínať skutočne zdravo.

Slovenka Volafka v spolupráci s Redbullom vyrobili podcast Ženy o športe, kde rozoberajú skutočne zaujímavé témy. Históriu žien v športe, rozdiely medzi mužmi a ženami, vedenie rodičmi k športu a spovedá zaujímavé slovenské športovkyne, ale má tam aj pohľad sociologičky alebo koučky. Na Slovensku tiež inšpiruje svojím neustálym pohybom naša bývalá svetová snowboardistka a dvojnásobná mama Baša Števulová alebo fitmama Lucia Moncman.

7. tip: Kto nás inšpiruje?

Adel ponúka zas svoje obľúbené triatlonistky alebo bežkyne. Prvou je Lenka Vacvalová, slovenská ultrabežkyňa, ktorá behá úplné neskutočnosti, napríklad aj 770km trail Cesta hrdinov SNP. Je profil srší pozitívnou energiou a dobrom.

4 bajkerky sú 4 baby, ktoré sa kedysi rozhodli spolu trénovať na triatlony, medzičasom sa jedna z nich stala mamou, no trénujú stále. Okrem triatlonových tréningov behu, bajku a plávania zdieľajú kopec tipov a výziev.

Z profi športovkýň je zaujímavé sledovať Lucy Charles, ktorá je svetovou šampiónkou v tratlone 2017-2019 a drží prvenstvá asi všetkých najvýznamnejších Iron Man pretekov po celom svete. Kam príde tam vyhrá.

Marcela Joglová je skvelá česká bežkyňa, ktorá zabehla maratón za 2:31h. Zdieľa veľa tipov na tréningy s vlastnou váhou, strečingy alebo svoje jedálničky. Rozhodne stojí za pozornosť.

Fitfabstong.cz je česká obdoba našich 4bajkeriek. Milá motivácia od milých báb.

Život s bambulkama je trochu iný instagramový profil mamy, milovníčky hôr a veľkej dobrodružky. Objavíte tam športové počiny s deťmi, tipy na športovú výbavu, ale aj aktívnu dovolenku a výlety.

——

Toľko naše tipy prvého týždňa. V druhom týždni sa venujeme tipom na techniku pohybu a appky, ktoré nám pomáhajú udržať sa vo forme.

Leave A Comment